‘Op weg met de denkdieren’
Met de hele school maakten we vorig schooljaar kennis met de denkdieren en hun krachten (executieve functies, EF). Tijdens de maandopeningen kwamen de dieren tot leven en in de klas startten we met het trainen van de EF. EF zijn cognitieve vaardigheden die nodig zijn voor een goede zelfcontrole en zelfsturing. Dit schooljaar stimuleren en trainen we verder de executieve functies van de kinderen. We gaan dieper in op het thema zodat de kinderen de denkdieren en hun krachten beter leren kennen en verder oefenen. Met deze methode werken we aan een aantal doelen die wij als school van groot belang vinden: o Het opnemen van het eigenaarschap over het eigen leerproces. o Het ontwikkelen van een sterkere groei-mindset. o Het verbeteren van het inzicht in de eigen executieve functies (metacognitie). o Het verminderen van weerstand binnen het leerproces. o Het verbeteren van zelfredzaamheid en zelfstandigheid. |
Dit schooljaar zetten we elke maand een ander denkdier in de kijker. Tijdens de maandopeningen herhalen we de krachten van het ‘dier van de maand’ en oefenen dit daarna in de klassen.
De denkdieren en hun bijhorende EF/ kracht:
o Boris de Bever: planning en prioritering
o Staf de Giraf: volgehouden aandacht
o Leon de Kameleon: flexibiliteit
o Kris de Kogelvis: emotieregulatie
o Jil de Krokodil: respons-inhibitie
o Lars de Leeuw: metacognitie
o Mila de Mier: doelgericht gedrag
o Rowan de Reiger: organisatie
o Udo de Uil: werkgeheugen
o Viola de Vlinder: timemanagement
o Rolf de Wolf: taakinitiatie
De denkdieren en hun bijhorende EF/ kracht:
o Boris de Bever: planning en prioritering
o Staf de Giraf: volgehouden aandacht
o Leon de Kameleon: flexibiliteit
o Kris de Kogelvis: emotieregulatie
o Jil de Krokodil: respons-inhibitie
o Lars de Leeuw: metacognitie
o Mila de Mier: doelgericht gedrag
o Rowan de Reiger: organisatie
o Udo de Uil: werkgeheugen
o Viola de Vlinder: timemanagement
o Rolf de Wolf: taakinitiatie