Het sociale leven van kinderen en jongeren speelt zich vandaag de dag voor een (groot) deel ook af in de digitale wereld. Smartphones, sociale media en andere ICT-toepassingen worden veelvuldig gebruikt om in contact te blijven en vriendschappen te onderhouden. Dit is absoluut een verrijking, maar wel één met een keerzijde: communiceren via het internet is zo laagdrempelig geworden dat er ook gevaren in kunnen schuilen. Daarom is het erg belangrijk om kinderen en jongeren mediawijs op te voeden.
Als schoolteam werken wij o.a. aan het informeren, het sensibiliseren, het aanbrengen van structurele versterkingen, het verder ontwikkelen van oplossingsvaardigheden, het aanpakken en ombuigen van geëscaleerde conflicten en pesterijen, …
We doen dit voor onze kinderen op school, maar proberen dit ook samen mét de kinderen te doen.
Zo maakten de leerlingen van het zesde leerjaar in het programma Canva posters om elkaar en de andere leerlingen tips te geven om internet veilig te gebruiken.
Onze kinderen stoppen echter niet met digitaal vaardig worden wanneer de schoolbel rinkelt. Ook na schooltijd zijn vele kinderen digitaal actief.
Daarom hebben wij als schoolteam een gezamenlijke opdracht en een gedeelde verantwoordelijkheid met de ouders van onze school.
Hierover praten we tijdens de ouderavond bij het begin van het schooljaar, we geven de ouders tips, we gaan in dialoog als dat nodig is, ... kortom we maken onze kinderen samen mediavaardig én mediawijs.
Daarom hebben wij als schoolteam een gezamenlijke opdracht en een gedeelde verantwoordelijkheid met de ouders van onze school.
Hierover praten we tijdens de ouderavond bij het begin van het schooljaar, we geven de ouders tips, we gaan in dialoog als dat nodig is, ... kortom we maken onze kinderen samen mediavaardig én mediawijs.
|
Een ict-wedstrijd voor lj5 en LJ6Reeds het vijfde jaar op rij nemen de leerlingen van onze derde graad in klasverband deel aan de Whizzkids-wedstrijd. Deze wedstrijd is voor ons een ideale gelegenheid om onze ict-skills te gebruiken en uit te breiden.
De wedstrijd is opgesplitst in 3 rondes. In oktober vindt ronde 1 plaats. Tot 28 oktober kunnen de leerlingen werken aan hun 15 vragen van deze ronde. We wensen de 6 klassen leerrijke ict-momenten toe! Veel succes en veel plezier aan iedereen! |
Onze visie op ICT (versie okt 2021)
Wij zijn overtuigd dat we de kinderen moeten begeleiden/gidsen in de huidige complexe digitale wereld en hen moeten voorbereiden op de realistische leefwereld van de toekomst. Als schoolteam werken wij hiervoor intensief samen met de kinderen, in combinatie met hun ouders.
Als school hebben wij een duidelijke visie rond media en ICT ontwikkeld.
Reeds vele jaren besteden wij heel veel aandacht aan infrastructuur en apparatuur.
In 2012 werden de laatste klassen van de lagere school voorzien van een smartbord. Dit betekent dat sindsdien in elk klas van deze afdeling een digitaal schoolbord hangt! In combinatie met een uitgebreid stabiel draadloos netwerk, dat in schooljaar 2017-2018 werd afgewerkt, kunnen wij op een vlotte manier aan de slag.
We beschikken ondertussen over een 55-tal chromebooks en 10 iPads. Deze worden bij ICT-lessens ingezet vanaf de tweede kleuterklas al, maar kunnen verder ook door de klasleerkrachten via een verhuursysteem ingezet worden.
Bovendien staan er in elke klas van tweede tot en met zesde leerjaar permanent 3 chromebooks voor onze leerlingen.
Als school kochten we ondertussen ook al een aantal educatieve materialen aan om te programmeren en ICT-vaardagheden in te oefenen.
ICT wordt aan je kind aangeboden door middel van verschillende werkvormen, geïntegreerd in de lessen en op maat van het kind.
Via ICT trachten we ook een antwoord te vinden op bepaalde hulpvragen van leerlingen met bijzondere noden.
Tenslotte zorgt de school voor een veilige digitale omgeving. We vinden het belangrijk de kinderen op te voeden met netiquette zodat zij sterk staan in het immense medialandschap. Meerdere malen per jaar wordt er in de les aandacht geschonken aan een Veilig Internet-programma.
Het Google Project: Elke leerling van het lager onderwijs krijgt van de school vanaf het tweede leerjaar een mailadres in volgende vorm: [email protected]
Deze worden aangemaakt in een speciaal onderwijsplatform van Google: G Suite for Education.
Leerlingen kunnen hun G Suite for Education- account gebruiken voor toegang tot en gebruik van de volgende 'Kernservices' die worden aangeboden door Google (kort beschreven op https://gsuite.google.com/terms/user_features.html)
Google Classroom zetten we voor het eerst in tijdens de periode van thuisonderwijs in schooljaar 2019-2020. Het is het digitale verlengstuk van het fysieke klaslokaal.
Het is een platform dat de leerkracht ondersteunt in het klasmanagement.
Google Classroom maakt deelt uit van G Suite for Education. Het maakt lesgeven productiever en zinvoller. Leerkrachten kunnen lesgroepen maken, opdrachten opgeven en feedback geven. Alle informatie is gecentraliseerd op een plaats. Zowel leerkrachten als leerlingen plaatsen berichten, documenten en links in hun digitale klaslokaal.
De leerlingen worden vaardig in het aannemen, plannen, uitvoeren, inleveren en feedback bekijken van opdrachten met Google Classroom. Classroom integreert ook naadloos met andere Google-tools, zoals Google Documenten en Drive.
Wij zetten op onze school volop in op ICT om onze leerlingen reeds vanaf de kleuterschool digitale vaardigheden van de 21 ste eeuw aan te leren, opdat we hen mee opvoeden tot ICT – vaardige burgers die op een veilige, maar ook vlotte manier online aan de slag gaan.
Als school hebben wij een duidelijke visie rond media en ICT ontwikkeld.
Reeds vele jaren besteden wij heel veel aandacht aan infrastructuur en apparatuur.
In 2012 werden de laatste klassen van de lagere school voorzien van een smartbord. Dit betekent dat sindsdien in elk klas van deze afdeling een digitaal schoolbord hangt! In combinatie met een uitgebreid stabiel draadloos netwerk, dat in schooljaar 2017-2018 werd afgewerkt, kunnen wij op een vlotte manier aan de slag.
We beschikken ondertussen over een 55-tal chromebooks en 10 iPads. Deze worden bij ICT-lessens ingezet vanaf de tweede kleuterklas al, maar kunnen verder ook door de klasleerkrachten via een verhuursysteem ingezet worden.
Bovendien staan er in elke klas van tweede tot en met zesde leerjaar permanent 3 chromebooks voor onze leerlingen.
Als school kochten we ondertussen ook al een aantal educatieve materialen aan om te programmeren en ICT-vaardagheden in te oefenen.
ICT wordt aan je kind aangeboden door middel van verschillende werkvormen, geïntegreerd in de lessen en op maat van het kind.
Via ICT trachten we ook een antwoord te vinden op bepaalde hulpvragen van leerlingen met bijzondere noden.
Tenslotte zorgt de school voor een veilige digitale omgeving. We vinden het belangrijk de kinderen op te voeden met netiquette zodat zij sterk staan in het immense medialandschap. Meerdere malen per jaar wordt er in de les aandacht geschonken aan een Veilig Internet-programma.
Het Google Project: Elke leerling van het lager onderwijs krijgt van de school vanaf het tweede leerjaar een mailadres in volgende vorm: [email protected]
Deze worden aangemaakt in een speciaal onderwijsplatform van Google: G Suite for Education.
Leerlingen kunnen hun G Suite for Education- account gebruiken voor toegang tot en gebruik van de volgende 'Kernservices' die worden aangeboden door Google (kort beschreven op https://gsuite.google.com/terms/user_features.html)
- Gmail
- Agenda
- Classroom
- Contacten
- Drive
- Documenten
- Formulieren
- Discussiegroepen
- Spreadsheets
- Sites
- Presentaties
- Hangouts/Meet
Google Classroom zetten we voor het eerst in tijdens de periode van thuisonderwijs in schooljaar 2019-2020. Het is het digitale verlengstuk van het fysieke klaslokaal.
Het is een platform dat de leerkracht ondersteunt in het klasmanagement.
Google Classroom maakt deelt uit van G Suite for Education. Het maakt lesgeven productiever en zinvoller. Leerkrachten kunnen lesgroepen maken, opdrachten opgeven en feedback geven. Alle informatie is gecentraliseerd op een plaats. Zowel leerkrachten als leerlingen plaatsen berichten, documenten en links in hun digitale klaslokaal.
De leerlingen worden vaardig in het aannemen, plannen, uitvoeren, inleveren en feedback bekijken van opdrachten met Google Classroom. Classroom integreert ook naadloos met andere Google-tools, zoals Google Documenten en Drive.
Wij zetten op onze school volop in op ICT om onze leerlingen reeds vanaf de kleuterschool digitale vaardigheden van de 21 ste eeuw aan te leren, opdat we hen mee opvoeden tot ICT – vaardige burgers die op een veilige, maar ook vlotte manier online aan de slag gaan.