Met de hele school werken we het komende schooljaar aan de executieve functies (EF).
We doen dit aan de hand van beestig leuke verhalen over de denkdieren. Deze verhalen brengen we tot leven tijdens de maandopeningen en verwerken we verder in de klas. Zo trachten we de EF bij onze leerlingen aan te brengen. EF zijn cognitieve vaardigheden die nodig zijn voor een goede zelfcontrole en zelfsturing. Met deze methode werken we aan een aantal doelen die wij als school van groot belang vinden:
|
Elk denkdier uit de verhalen staat voor een EF.
Tijdens de maandopeningen leren de kinderen de dieren en hun krachten kennen.
De denkdieren en hun bijhorende EF/ kracht:
Tijdens de maandopeningen leren de kinderen de dieren en hun krachten kennen.
De denkdieren en hun bijhorende EF/ kracht:
- Boris de Bever: planning en prioritering
- Staf de Giraf: volgehouden aandacht
- Leon de Kameleon: flexibiliteit
- Kris de Kogelvis: emotieregulatie
- Jil de Krokodil: respons-inhibitie
- Lars de Leeuw: metacognitie
- Mila de Mier: doelgericht gedrag
- Rowan de Reiger: organisatie
- Udo de Uil: werkgeheugen
- Viola de Vlinder: timemanagement
- Rolf de Wolf: taakinitiatie